SEOE

DUURZAME MODE
BIJ P&C

De mode-industrie is aanbeland op een keerpunt dat tal van uitdagingen met zich meebrengt. Ook bij P&C nemen we dit zeer serieus. We zullen ons meer gaan inzetten voor de bescherming van ons milieu, het streven naar sociale rechtvaardigheid en verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het is voor ons van groot belang dat wij u als klant uitsluitend producten kunnen aanbieden die zijn vervaardigd volgens verschillende normen en standaarden: productie moet onder humane omstandigheden plaatsvinden, met inachtneming van de in het betreffende land geldende voorschriften voor bescherming van arbeiders en met het oog op de bescherming van het milieu.

In het kader van deze bewustwording is het voor ons dus belangrijk om merken te voeren die een stapje verder gaan, duurzaamheid nastreven en duurzame mode promoten.

WAT HOUDT DUURZAAMHEID IN?

Green Fashion, Eco Fashion, Sustainable Fashion, Slow Fashion, Fair Clothing: duurzame mode heeft vele gezichten. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen:

EEN GEMEENSCHAPPELIJK DOEL:
EEN POSITIEVE, DUURZAME VERANDERING -
VOOR ONS EN ONZE PLANEET.

Labels die duurzame mode produceren, hebben zichzelf, veelal vrijwillig, normen opgelegd om ecologische, economische en sociale problemen van deze tijd tegen te gaan.

Op die manier dragen ze bij aan de bescherming van het milieu, eerlijke handel en het welzijn van dieren of eerlijke arbeidsomstandigheden. Als bedrijf willen wij graag samenwerken met partners die op uiteenlopende manieren duurzaamheid integreren in hun mode en wier collecties laten zien hoe divers het begrip duurzaamheid werkelijk is.

ARMEDANGELS

Armedangels loopt voorop op het gebied van duurzaamheid en zet zich compromisloos in voor een milieuvriendelijke én sociale modemarkt. Het label verwerpt het idee van een wegwerpmaatschappij en probeert een toegevoegde waarde te zijn met recycling als uitgangspunt. Hun productieproces kent dan ook geen 'niet-recycleerbaar afval'.

ARMEDANGELS

"WE MAKE
             FASHION
      ECO & FAIR."

In de samenwerking met haar partners hecht het label er bijzonder veel belang aan dat gebruik wordt gemaakt van duurzame materialen en dat deze worden verwerkt zonder pesticiden en schadelijke chemicaliën. Daarnaast zet het label zich in voor eerlijke werkomstandigheden en betaling. Ze streven dan ook een nobel doel na: Armedangels wil het eerlijkste modelabel ter wereld zijn.

Onafhankelijke organisaties zoals de Fair Wear Foundation en Fairtrade bevestigen de duurzaamheid van dit concept. Armedangels is ook GOTS-gecertificeerd (Global Organic Textile Standard) en 90% van al hun producten worden door dierenbeschermingsorganisatie PETA beschouwd als 'approved vegan'.

ARMEDANGELS ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›

WODEN

Milieuvriendelijk en bewust, dat zijn de uitgangspunten die WODEN volgt bij de productie van hun moderne trendy sneakers. Niet-herbruikbare kunststoffen worden vervangen door alternatieve materialen, zoals kurkzolen en deels door gerecycled rubber. Ook wordt 100% biologisch katoen gebruikt (Organic Cotton).

"NORDIC BY ORIGIN.
CONCIOUS BY CHOICE."

WODEN hecht bijzonder veel belang aan de herkomst van de materialen. Het label gebruikt voor zijn schoenen voornamelijk Scandinavische, en dus lokale, grondstoffen.

Carsten Holm, oprichter en CEO, zegt hierover: "Twee dingen staan bij ons hoog in het vaandel: onze producten en de mens. Klanten moeten het gevoel hebben dat ze op een spannende reis zijn en wij moeten ons dus richten op nieuwe technologieën, milieuvriendelijke materialen en het milieu. In de toekomst gaan we nog veel meer Scandinavische resources integreren."

WODEN ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›

CLOSED

"MADE WITH CARE"

Closed werkt al enkele jaren samen met duurzaam werkende, traditionele Italiaanse bedrijven die op een milieuvriendelijke manier produceren en zich inzetten voor zowel hun medewerkers als het milieu. Zo draagt hun partnerbedrijf, de weverij Candiani, bijvoorbeeld de titel 'Groenste denimfabriek van Europa', en door gebruik te maken van gepatenteerde technologieën zoals Kitotex® is het verbruik van chemicaliën, water en energie tijdens het denimverfproces drastisch teruggedrongen.

DENIM 100% MADE IN ITALY

Alle jeans worden volledig in Italië gemaakt. Dit verkort levertijden en draagt bij aan betere relaties met leveranciers. Met de collectie "A Better Blue" gaat Closed nog een stapje verder bij het bevorderen van duurzame normen: alle gebruikte katoen wordt uitsluitend duurzaam geteeld. De jeans worden geproduceerd met minimaal waterverbruik en er wordt gebruikgemaakt van innovatieve, biologische methoden. Omdat ze het gebruik van organische enzymen en minder verontreinigende oxidatiemiddelen, moderne stikstofverfprocessen en lasermethoden voor voorzichtig wassen en bleken, hebben geïntegreerd in het productieproces, is dit proces aanzienlijk minder belastend voor het milieu.

CLOSED ONTDEKKEN › MEER DUURZAME MERKEN ONTDEKKEN ›

G-STAR RAW

"FOCUS: PEOPLE
AND PLANET"

Voor G-Star ligt de nadruk niet alleen op esthetiek, maar ook op de effecten die de productie heeft op mens en natuur. Met zijn passie voor kwaliteit en innovatief design ontwikkelt het label voortdurend nieuwe stijlen die de denimproductie op lange termijn zullen transformeren. Bij G-Star blijft men continu kritisch op zichzelf: dat alles resulteert in hoogwaardige jeans die transparant worden geproduceerd, met respect voor mens en milieu.

DENIM VORMT HET HART VAN DE COLLECTIE

Denim is gemaakt van katoen. Voor het kweken daarvan worden veel water en bestrijdingsmiddelen verbruikt. G-Star wil zijn ecologische voetafdruk verkleinen en het merk richt zich nu op duurzamere alternatieven. Daarom worden vanaf nu vrijwel uitsluitend milieuvriendelijke vezels zoals biologisch katoen en TENCEL™ gebruikt en wordt een verscheidenheid aan gerecyclede materialen geïntegreerd in de productie. En met resultaat: de jeans zijn niet alleen van hoge kwaliteit, maar worden ook op een transparante manier gefabriceerd en met respect voor de mens en de natuur.

G-STAR RAW ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›

LEVI'S®

ARMEDANGELS

"GIVE MORE. TAKE LESS."

Het sociale welzijn van haar medewerkers en verantwoord gebruik van grondstoffen zijn kernwaarden bij Levi's omdat ze het verschil willen maken voor de wereld. Het merk zet zich dan ook met hart en ziel in voor een eerlijke behandeling van medewerkers en milieu. Levi's is voortdurend op zoek naar nieuwe, innoverende methoden om zijn producten nog duurzamer te maken.

Het label maakt bijvoorbeeld gebruik van innovatieve technologieën om waterrecycling aan te pakken. Levi's vervaardigt nu al 50% van al zijn producten met behulp van processen die waterverbruik minimaliseren. In 2020 willen ze bereiken dat 80% van alle producten wordt geproduceerd middels deze Water Less® processen.

Om ook op de langere termijn duurzaam te kunnen blijven, werkt Levi's nauw samen met verschillende leveranciers. Via het Better Cotton Initiative voorzien ze katoenboeren van alle kennis die ze nodig hebben om duurzaam te kunnen telen, met minder waterverbruik en met minder chemische middelen voor gewasbescherming. Met hun andere programma, Worker Well-Being, stimuleren ze gelijke rechten, tolerantie en acceptatie onder medewerkers over de hele wereld.

LEVI'S ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›

TOMMY HILFIGER

"MAKE IT POSSIBLE"

De kernboodschap van de nieuwe collectie van Tommy Hilfiger luidt: Rethink! oftewel 'Omdenken!' Voor het herfst-/winterseizoen van 2019 zijn daarom alle bestaande procedures en processen op de schop gegaan en volledig nieuw vormgegeven met duurzaamheid als uitgangspunt. Daardoor is nu voor het eerst een collectie ontwikkeld waarin de nadruk ligt op duurzame en gerecyclede materialen. En dat is nog maar het begin!

MAKE RECYCLED POSSIBLE.
MAKE ZERO WASTE POSSIBLE.

Voor de nieuwe lijn bovenkleding heeft het label voor een groot deel gebruikgemaakt van de gerecyclede materialen, zoals PET-flessen. Tommy Hilfiger neemt ook afstand van het conventionele dons als het gaat om vullingen en vervangt dit door duurzame alternatieven, gemaakt van gerecycled textielafval. Toepassing van ecologische isolatiemateriaal laat zien dat ook verwarmende bovenkleding duurzaam geproduceerd kan worden - zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.

MAKE ORGANIC POSSIBLE.

Omdat alleen gebruik wordt gemaakt van biologisch katoen, is de teelt minder belastend en wordt bespaard op grondstoffen. In de nieuwe basics van Tommy Hilfiger zijn hoogwaardige kwaliteit en design en een duurzame benadering dus optimaal gecombineerd.

TOMMY HILFIGER ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›