SEOE

DUURZAME MODE
BIJ P&C

De mode-industrie is aanbeland op een keerpunt dat tal van uitdagingen met zich meebrengt. Ook bij P&C nemen we dit zeer serieus. We zullen ons meer gaan inzetten voor de bescherming van ons milieu, het streven naar sociale rechtvaardigheid en verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Het is voor ons van groot belang dat wij u als klant uitsluitend producten kunnen aanbieden die zijn vervaardigd volgens verschillende normen en standaarden: productie moet onder humane omstandigheden plaatsvinden, met inachtneming van de in het betreffende land geldende voorschriften voor bescherming van arbeiders en met het oog op de bescherming van het milieu.

In het kader van deze bewustwording is het voor ons dus belangrijk om merken te voeren die een stapje verder gaan, duurzaamheid nastreven en duurzame mode promoten.

WAT HOUDT DUURZAAMHEID IN?

Green Fashion, Eco Fashion, Sustainable Fashion, Slow Fashion, Fair Clothing: duurzame mode heeft vele gezichten. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen:

EEN GEMEENSCHAPPELIJK DOEL:
EEN POSITIEVE, DUURZAME VERANDERING -
VOOR ONS EN ONZE PLANEET.

Labels die duurzame mode produceren, hebben zichzelf, veelal vrijwillig, normen opgelegd om ecologische, economische en sociale problemen van deze tijd tegen te gaan.

Op die manier dragen ze bij aan de bescherming van het milieu, eerlijke handel en het welzijn van dieren of eerlijke arbeidsomstandigheden. Als bedrijf willen wij graag samenwerken met partners die op uiteenlopende manieren duurzaamheid integreren in hun mode en wier collecties laten zien hoe divers het begrip duurzaamheid werkelijk is.

ECOALF

Bij Ecoalf draait alles om upcycling. Voor het maken van hun producten worden uitsluitend gerecyclede materialen gebruikt. Visnetten, plastic PET-flessen, versleten banden en zelfs gebruikte koffiecups worden getransformeerd tot producten van hoge kwaliteit.

"BECAUSE THERE
IS NO PLANET B."

Via het project 'Upcycling the Ocean' zet Ecoalf zich zelfs in voor reiniging van de oceanen. In samenwerking met lokale vissers filtert het label afval uit de oceanen en verwerkt dit tot hoogwaardige garens voor gebruik in stoffen, kleding en accessoires. Tot op heden zijn er al meer dan 70 miljoen plastic flessen en ongeveer 60 ton aan visnetten gerecycled.

En producten van Ecoalf doen op geen enkele manier onder voor niet-gerecyclede goederen. De hoge kwaliteit, het innovatieve ontwerp en de technische eigenschappen laten zien dat mode ook heel goed gemaakt kan worden zonder overmatig gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Ecoalf is tevens het eerste Spaanse merk dat is bekroond met de certificering Certified B Corp™ en voldoet aan alle vereisten van de Global Recycled Standard (GRS).

ECOALF ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›
ECOALF
ECOALF

G-STAR RAW

„FOCUS: PEOPLE
AND PLANET”

Voor G-Star ligt de nadruk niet alleen op esthetiek, maar ook op de effecten die de productie heeft op mens en natuur. Met zijn passie voor kwaliteit en innovatief design ontwikkelt het label voortdurend nieuwe stijlen die de denimproductie op lange termijn zullen transformeren. Bij G-Star blijft men continu kritisch op zichzelf: dat alles resulteert in hoogwaardige jeans die transparant worden geproduceerd, met respect voor mens en milieu.

DENIM VORMT HET HART VAN DE COLLECTIE

Denim is gemaakt van katoen. Voor het kweken daarvan worden veel water en bestrijdingsmiddelen verbruikt. G-Star wil zijn ecologische voetafdruk verkleinen en het merk richt zich nu op duurzamere alternatieven. Daarom worden vanaf nu vrijwel uitsluitend milieuvriendelijke vezels zoals biologisch katoen en TENCEL™ gebruikt en wordt een verscheidenheid aan gerecyclede materialen geïntegreerd in de productie. En met resultaat: de jeans zijn niet alleen van hoge kwaliteit, maar worden ook op een transparante manier gefabriceerd en met respect voor de mens en de natuur.

G-STAR RAW ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›

LEVI'S®

ARMEDANGELS

"GIVE MORE. TAKE LESS."

Het sociale welzijn van haar medewerkers en verantwoord gebruik van grondstoffen zijn kernwaarden bij Levi's omdat ze het verschil willen maken voor de wereld. Het merk zet zich dan ook met hart en ziel in voor een eerlijke behandeling van medewerkers en milieu. Levi's is voortdurend op zoek naar nieuwe, innoverende methoden om zijn producten nog duurzamer te maken.

Het label maakt bijvoorbeeld gebruik van innovatieve technologieën om waterrecycling aan te pakken. Levi's vervaardigt nu al 50% van al zijn producten met behulp van processen die waterverbruik minimaliseren. In 2020 willen ze bereiken dat 80% van alle producten wordt geproduceerd middels deze Water Less® processen.

Om ook op de langere termijn duurzaam te kunnen blijven, werkt Levi's nauw samen met verschillende leveranciers. Via het Better Cotton Initiative voorzien ze katoenboeren van alle kennis die ze nodig hebben om duurzaam te kunnen telen, met minder waterverbruik en met minder chemische middelen voor gewasbescherming. Met hun andere programma, Worker Well-Being, stimuleren ze gelijke rechten, tolerantie en acceptatie onder medewerkers over de hele wereld.

LEVI'S ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›

TOMMY HILFIGER

"MAKE IT POSSIBLE"

De kernboodschap van de nieuwe collectie van Tommy Hilfiger luidt: Rethink! oftewel 'Omdenken!' Voor het herfst-/winterseizoen van 2019 zijn daarom alle bestaande procedures en processen op de schop gegaan en volledig nieuw vormgegeven met duurzaamheid als uitgangspunt. Daardoor is nu voor het eerst een collectie ontwikkeld waarin de nadruk ligt op duurzame en gerecyclede materialen. En dat is nog maar het begin!

MAKE RECYCLED POSSIBLE.
MAKE ZERO WASTE POSSIBLE.

Voor de nieuwe lijn bovenkleding heeft het label voor een groot deel gebruikgemaakt van de gerecyclede materialen, zoals PET-flessen. Tommy Hilfiger neemt ook afstand van het conventionele dons als het gaat om vullingen en vervangt dit door duurzame alternatieven, gemaakt van gerecycled textielafval. Toepassing van ecologische isolatiemateriaal laat zien dat ook verwarmende bovenkleding duurzaam geproduceerd kan worden - zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.

MAKE ORGANIC POSSIBLE.

Omdat alleen gebruik wordt gemaakt van biologisch katoen, is de teelt minder belastend en wordt bespaard op grondstoffen. In de nieuwe basics van Tommy Hilfiger zijn hoogwaardige kwaliteit en design en een duurzame benadering dus optimaal gecombineerd.

TOMMY HILFIGER ONTDEKKEN › MEER DUURZAME PRODUCTEN ONTDEKKEN ›
Tommy Hilfiger
Tommy Hilfiger